Викладач Єрофєєва В. В Навчальна дисципліна: «Анестезіологія та реаніматологія». Тема практичного заняття №7:« Необхідність кореляції життєдіяльності організму при порушеннях водно-електролітного балансу і кислотно-основного стану. Принципи інфузійної терапії ». Група 4 А л/с. Дата:22.03. 23. Група 4 Б л/с. Дата:24.03. 23.

 

Викладач Єрофєєва В. В          

Навчальна дисципліна: «Анестезіологія та реаніматологія».

Тема практичного заняття №7:« Необхідність кореляції життєдіяльності організму при порушеннях водно-електролітного балансу і кислотно-основного стану. Принципи інфузійної терапії ».

Група 4 А л/с.         Дата:22.03. 23.   Група 4 Б л/с.         Дата:24.03. 23.

 

.Тема практичного заняття№7: Необхідність кореляції життєдіяльності організму при порушеннях водно-електролітного балансу і кислотно-основного стану. Принципи інфузійної терапії.

 2.Мета проведення заняття

 знати:

1. Аналіз крові в нормі та при патології.

 2. Поняття ОЦК, показників гематокриту, рН крові.

3. Визначення груп крові за системою АВ0, резус-фактора.

 4. Характеристику основних інфузійних речовин.

5. Кров і препарати крові.

6. Механізм дії перелитої крові та її препаратів.

7. Гемокоректори (гемодинамічні, дезінтоксикаційні, білкові, жирові, кристалічні).

8. Регулятори КЛС.

9. Осмодіуретики.

 10. Добовий баланс рідин.

11.Порушення водно-електролітного балансу і кислотно-основного стану організму, корекцію.

Питання для повторення: 1. Окремі види отруєння: кислотами, лугами, фосфорорганічними сполуками, етиловим і метиловим спиртом, барбітуратами, хлорованими вуглеводнями.

2. Отруєння, що найчастіше трапляються в побуті: грибами, алкоголем, наркотичними речовинами, інсектицидами, чадним газом тощо. Невідкладна допомога.

3. Укуси комах, змій. Клінічна картина, невідкладна допомога.

4. Антидотна терапія при екзогенних отруєннях.

Практичны навички: 1. Визначення групи крові, резус-фактора, резус-сумісності. 2. Взяття крові з вени для аналізу. 3. Катетеризація сечового міхура. 4. Вимірювання температури тіла, артеріального тиску, ЦВТ, підрахунок дихання, пульсу. 5. Заповнення систем для краплинного введення лікарських засобів. 6. Асептика та оброблення голок, канюль. 7. Догляд за трахеостомою. 8. Туалет шкіри, профілактика пролежнів. 9. Охорона праці та безпека життєдіяльності під час роботи з кров’ю.

 Усі алгоритми виконання практичних навичок законспектувати у щоденник.

Методичні рекомендації з виконання та оформлення: Індивідуальні творчі завдання з даної теми: 1. Написати реферат або скласти бесіду . 2. Оформити презентацію. 3. Скласти три клінічні ситуаційні задачі та еталони відповідей до них. 4. Скласти 10 тестових завдань та еталони відповідей до них. 5. Скласти кросворд та оформити еталон відповіді до нього. 6. Скласти три німі графологічні схеми та еталони відповідей до них. Виконати три різні творчі завдання із шести на вибір студента.

ТЕСТИ ТА ЗАДАЧІ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ №1

Які з цих кровозамінників належать до препаратів ге- модинамічної дії?

А - поліглюкін, желатиноль, поліамін;

В - реополіглюкін, гемодез, трисоль;

С - рефортан, волекам, поліоксидин;

О - поліглюкін, реополіглюкін, плазма;

Е - желатиноль, альбумін, трисоль.

Для визначення групи крові необхідно:

А - змішати краплю крові донора та сироватку реципієнта у співвідношенні 1/7;

В - змішати краплю досліджуваної крові з усіма стандартни­ми сироватками;

С - провести пробу, описану у відповіді “В”, з використан­ням водяної бані;

О - змішати крапельки крові досліджуваного з краплями стандартних сироваток двох різних серій кожної групи;

Е - відправити кров у станцію переливання крові.

Які з цих препаратів є компонентами крові?

А - еритроцитна маса, нативна плазма, альбумін;

В - відмиті нативні еритроцити, лейкоцитна маса, кріопреци- пітат;

С - еритроцитна маса, фібриноген, альбумін;

О - нативна плазма, еритроцитна маса, тромбоцитна маса;

Е - еритроцитна маса, лейкоцитна маса, фібринолізин.

До препаратів крові належать,окрім:

А - альбумін, еритроцитна маса, плазма крові;

В - альбумін, протеїн, нативна плазма;

С - фібриноген, відмиті нативні еритроцити, фібринолізин;

О - поліамін, гідролізин, желатиноль;

Е - альбумін, кріопреципітат, протеїн.

Задача 1

Під час проведення операції під інтубаційним наркозом вини­кла потреба у переливанні хворому донорської крові. Перелив­ши 100 мл крові, анестезіолог спостеріг раптове падіння артері­ального тиску.

Яке, на Вашу думку, виникло ускладнення? Що потрібно робити анестезіологу?

Задача 2

Хворому О., 70 кг, з гострою шлунково-кишковою кровоте­чею, черговий лікар вирішив перелити кров. Лабораторні пока­зники: еритроцити - 3.71012, гемоглобін - 92 г/л, гематокрит 0,39 л/л. Група крові А(ІІ), резус позитивна. Температура тіла, дихання та гемодинаміка в межах норми.

Трансфузіолог дістав з холодильника два флакони еритроцитної маси групи А(ІІ), заготовленої 13 днів тому, взяв у хворого з пальця на чашку Петрі краплю крові, добавив краплю крові з кожного флакона і поставив чашку на водяну баню. Через 5 хвилин оцінив результат: аглютинації не виявив. Передав медсе­стрі флакони, які вона тут же підключила хворому. Після пере­ливання 120 мл еритроцитної маси хворий почав скаржитись на озноб, біль в попереку.

Об’єктивно: шкіра багряно-ціанотична, виражений тремор кінцівок; температура тіла 39,90 С. ЧСС - 134 за хвилину, АТ - 90 і 60 мм рт.ст.; протягом 2-х годин виділилось 30 мл сечі брунатно-коричневого кольору.

Вкажіть: 1) Які помилки були допущені гемотрансфузіологом?

2) Який вид реакції виник у хворого?

Тести та задачі №2

1. Через скільки хвилин проводиться оцінка реакції аглютинації при визначенні групи крові за допомогою цоліклонів анти-А і анти-В? 1 2,5 – 3 хвилини 2 3 – 5 хвилин 3 5 – 10 хвилин 4 3 – 5 секунд 5 30 – 60 секунд

 2. Хворому, 48 років, призначено гідролізин. Ви, як медсестра, повинні пояснити родичам хворого з якою метою використовують цей препарат?

                    1 для боротьби з шоком 2 для парентерального харчування краплинно 3 для боротьби з анемією 4 для гемостазу 5 для боротьби з гострою печінковою недостатністю

 3. Ви медсестра маніпуляційного кабінету. Вам потрібно зробити пробу на індивідуальну сумісність крові за системою АВО. З якими речовинами Ви проведете цю пробу?

                    1 сироваткою крові реципієнта і кров’ю донора 2 сироваткою крові донора і кров’ю реципієнта 3 форменими елементами крові реципієнта і крові донора 4 форменими елементами крові донора і кров’ю реципієнта 5 цільною кров’ю реципієнта і кров’ю донора

4. При визначенні групової належності крові за системою АВО аглютинація не відбулася у луночках з цоліклонами анти-А і анти-В. Якої групи ця кров?

                    1 І група крові 2 ІІ група крові 3 ІІІ група крові  4 ІV група крові 5 помилка при визначенні

 5. При визначенні групи крові гемаглютинуючими сироватками реакція аглютинації відбулася у лунках із сироватками першої і другої груп. Яка група крові?

                     1 перша 2 друга 3 третя 4 четверта 5 помилка при визначенні

 6. У хворого в результаті переливання крові з’явилися перші ознаки гемотрансфузійного шоку. Ваша тактика:

                     1 відключити систему 2 ввести десенсибілізуючі препарати 3 перекрити систему, покликати лікаря 4 відключити систему, застосувати кровозамінники 5 ввести протишокові препарати

 7. До препаратів крові відноситься:

                    1 преднізолон 2 гемодез 3 поліглюкін 4 гамма – глобулін 5 еритроцитарна маса

8. Реакція аглютинації при переливанні крові це:

                     1 взаємодія між однойменними аглютиногенами еритроцитів крові донора і аглютинінами сироватки реципієнта 2 взаємодія між аглютинінами сироватки крові донора і еритроцитами реципієнта 3 взаємодія між еритроцитами крові донора і реципієнта  4 взаємодія між лейкоцитами крові донора і аглютинінами сироватки реципієнта 5 взаємодія між лейкоцитами крові донора і тромбоцитами крові реципієнта

9. Аглютинація спостерігається тільки з цоліклоном анти-А, це кров:

                     1 першої групи 2 другої групи 3 третьої групи 4 четвертої групи 5 з резус – від’ємним фактором

10. Кровозамінники це:

                    1 гемодез 2 плазма 3 альбумін 4 еритроцитарна маса 5 фібриноген

11. Для чого частіше застосовують реополіглюкін?

                    1 боротьби з шоком 2 парентерального харчування 3 підвищення згортання крові 4 стимуляції органів і систем 5 дезінтоксикаційна дія

12. Мета переважного застосування фібриногену:

                    1 парентеральне харчування 2 прискорення згортання крові 3 дезінтоксикаційна терапія 4 боротьба з тромбозами та емболіями 5 стимуляція органів і систем

 13. Які трансфузійні препарати краще усувають порушення мікроциркуляції?

                    1 еритроцитарна маса  2 цільна кров 3 желатиноль 4 неогемодез 5 реополіглюкін

 

14. З якою метою призначається неогемодез?

                    1 регуляції кислотно-лужного балансу 2 дезінтоксикації 3 підвищення артеріального тиску 4 зупинки кровотечі 5 парентерального харчування

15. Який з кровозамінників гемодинамічної дії окрім нормалізації геодинаміки, збільшення ОЦК, покращення неологічних властивостей крові здатний переносити кисень?

                    1 реополіглюкін 2 поліглюкін 3 перфторан 4 реоглюман 5 рефортан

 Задача № 1 При визначенні групи крові відмічається склеювання еритроцитів у всіх чотирьох групах сироваток, яке не щезло після додавання ізотонічного розчину натрію хлориду. Що трапилося? Ваші дії?

 Задача № 2 При визначенні групи крові відмічається склеювання еритроцитів у всіх чотирьох групах сироваток, яке щезло після додавання ізотонічного розчину натрію хлориду. Що трапилося? Ваші дії?

 Задача № 3 Хворому проводилось переливання крові. Під час проведення біологічної проби у нього з’явився головний біль, запаморочення, загальна слабкість, біль  в ділянці попереку. При обстеженні: пульс частий, слабкий, АТ помірно знижений. Що з хворим? Ваші дії?

Задача № 4 Під час переливання крові у хворого з’явилось почуття стиснення в грудях, утруднене дихання, ціаноз губ та лиця. Що з хворим? Ваші дії?

 Задача № 5 Після операції хворому проводилось непряме переливання крові, під час якого він відмітив незначні розлади загального стану, дискомфорт. Після переливання крові в/в ввели 10 мл 10% розчину кальцію хлориду. Через годину після гемотрансфузії у хворого остуда з підвищенням температури до 39,50С, головний біль, загальна слабкість, в’ялість. Що з хворим? Якими повинні бути ваші дії?

 Задача № 6 По життєвим показанням хворому зробили переливання 1,5 л консервованої одногрупної крові. Після переливання у хворого з’явилося смикання різних м’язів, судоми. Серцева діяльність ослабла. АТ знижений, пульс частий, слабкий. Шкіра і слизові оболонки бліді з синюшним відтінком. Що з хворим? Ваші дії? Як попередити це ускладнення?

Задача № 7 Хворий знаходиться в хірургічному відділенні на лікуванні. О 10 годині йому було перелито 250 мл еритроцитарної маси. О 10.15 хворий став скаржиться на наростаючий біль у попереку, головний біль, стиснення в грудях. З’явились остуда, нудота, блювота, тахікардія, почервоніння лиця, яке змінилось блідістю. Що можна подумати? Дії медсестри?

 Задача № 8 Після першої біологічної проби з’явилися біль у поперекової ділянці та стиснення в грудях. Діагноз? Ваші дії?

 Задача № 9 Хворий блідий, вкритий холодним потом, пульс 120 ударів за хвилину, АТ 95/65 мм рт. ст. Були дьогтеподібні випорожнення. Діагноз? Ваші дії?

 Задача № 10 При огляді флакона з кров’ю через 48 годин після взяття встановлено, що плазма рожевого кольору, має згустки крові. Чи годна ця кров до переливання? Що трапилося з кров’ю? Яке захворювання є абсолютним протипоказанням до здачі крові?

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Викладач ЄрофєєваВ.В. Навчальна дисципліна: «Ріст і розвиток людини». Тема практичного заняття№5 «Розвиток ендокринної системи.» Група 3А с/с. Дата:28.09.21. Тема 5. Розвиток ендокринної системи.

17.11.2021 Хірургія 3А л/с Тема практичного заняття№12: «Оперативна хірургічна техніка»

Єрофєєва В.В. Предмет Хірургія Група 3А л/с Тема практичного заняття№11: «Ускладнення гемотрансфузій. » Дата: 11.11.21.