Викладач ЄрофєєваВ.В. Навчальна дисципліна: «Особливості розвитку і функціювання органів і систем у віковому аспекті ». · Тема практичного заняття № 8 «Особливості системи травлення в людей різних вікових періодів ». Група 2Б л/с. Дата:18.04.23

 

Викладач ЄрофєєваВ.В.

Навчальна дисципліна: «Особливості розвитку і функціювання органів і систем у віковому  аспекті ».

·        Тема практичного заняття № 8   «Особливості системи травлення в людей різних вікових періодів ».

          Група 2Б л/с.          Дата:18.04.23

·        Тема практичного заняття № 8   «Особливості системи травлення в людей різних вікових періодів » 

Актуальність теми: Організм людини у процесі життєдіяльності витрачає різні речови­ни та значну кількість енергії. На покриття цих витрат із довкілля по­винні надходити речовини, що відновлюють структурні та енергетичні потреби організму. Цими поживними речовинами є білки, вуглеводи, жири, мінеральні речовини, вітаміни.

Повноцінна їжа сучасної людини є джерелом відновлення необхідних елементів, що входять у склад її організму. Деякі елементи містяться в організмі людини тільки у незначній кількості, інші – у більшій кількості: м'язи, кістки, кров, лімфа та інші тканини містять багато оксигену, карбону, гідрогену й нітрогену.

Вода, мінеральні речовини, деякі органічні речовини можуть всмок­туватися в кров у незмінному вигляді. Разом з тим організм людини не може безпосередньо засвоювати білки, вуглеводи, жири та інші речови­ни без попередньої їхньої обробки. Цю найважливішу функцію в організмі здійснює травна система.

Травлення – це складний біохімічний процес, в якому беруть участь різноманітні травні ферменти, завдяки яким гідролізуються полімерні нерозчинні продукти на розчинні, що легко всмоктуються в кров і лімфу та засвоюються організмом.

Основними поживними речовинами, які надходять з їжею, є білки, які виконують в організмі, головним чином, пластичну (будівельну) фун­кцію, вуглеводи і жири є переважно енергетичними речовинами. Велику роль відіграють вітаміни, органічні кислоти, мінеральні речовини, без яких неможливе засвоєння речовин в організмі.

Система травлення – це сукупність виконавчих органів, які беруть участь у процесах травлення, та апарату регуляції їх функцій, що забезпечують кінцевий результат.

Розрізняють такі відділи травного тракту: порожнина рота, стравохід, шлунок, дванадцятипала кишка та підшлункова залоза й печінка, що виділяють до неї свої секрети, а також тонка й товста кишки. Усі відділи відокремлені сфінктерами. Істотне значення має травлення в кожному попередньому відділі. Що забезпечує послідовність процесів. У середньому їжа (хімус) перебуває в ротовій порожнині 12-29 сек., у стравоході – 10 сек., у шлунку – 1-3 год., у тонкій кишці – 7-8 год., у товстій – 25-30 год.

Для визначення секреторної, моторної та всмоктувальної функцій травлення в різних відділах травного каналу в експерименті використовують гострі й хронічні досліди.

Встановлено, що в ротовій порожнині під дією ферментів слини розщеплюються вуглеводи. У дітей слиновиділення посилюється з 4–6 місяців.

У шлунку дорослої людини під дією ферментів шлункового соку розщеплюються, в основному, білки. У новонароджених ферменти шлункового соку розщеплюють лише білки молока у зв’язку з низькою кислотністю. В них також активний фермент ліпаза, який діє лише на емульсовані жири (жири молока).

Синтез соляної кислоти розвивається від 2,5 до 4 років. Проте, у дітей шкільного віку (від 7 до 12 років) відносно низький вміст соляної кислоти (63 одиниць) у шлунковому сокові призводить до зниження його бактерицидних властивостей, що пояснює схильність дітей до шлунково-кишкових захворювань.

У 12-палій кишці під дією ферментів підшлункового та кишкового соків розщеплюються білки, жири та вуглеводи.

Всмоктування поживних речовин у дітей грудного віку відбувається в шлунку та кишечнику, які мають густу сітку кровоносних судини. Проте, після 10 років всмоктування поживних речовин відбувається у кишечнику.

Навчальна мета: трактувати поняття системи травлення й механізми регуляції її фізіологічних функцій (секреторної, моторної, всмоктувальної); знати роль соляної кислоти та інших ферментів  у перетравленні поживних речовин; особливості перетравлення їжі в окремих відділах травної системи; вікові особливості травлення; роботи висновки про роль смакової сенсорної системи у визначенні придатності їжі до вживання.

Зміст навчального матеріалу.

Система травлення

▲ Зробити малюнок: органи травної системи та підписати їх

 Тематичний диктант:

У слизовій оболонці рота є багато ……, що виділяють ….. . У порожнину рота відкриваються три пари великих слинних залоз:

- …… –  найбільша слинна залоза, яка знаходиться трохи …… від вушної залози. Вивідна протока відкривається у ……, а на внут­рішній поверхні щік, проти другого вер­хнього великого кутнього зуба;

- …... – , розміщена у підщелепній ямці, вивідна протока її відкривається на дні рота під пере­дньою частиною язика;

- …… – найменша за­лоза, лежить під ……, має кілька вивідних проток, найбільша з них відкривається в …….  ра­зом з протокою підщелепної залози.

Слина, що виділяється слинни­ми залозами, – прозора рідина, в ній міститься 98-99% ……, решта – …… (солі калію, кальцію тощо) і …… (ферменти – птіалін, мальтаза, білкові речовини – муцин, лізоцим) речовини. Фермент птіалін розщеплює складні …….. до мальтози; мальтоза розщеплює …….. до глюкози. По­вного ферментативного розщеплення складних …… у ротовій по­рожнині не відбувається через короткий час перебування в ній харчової грудки. Білок слини муцин робить слину клейкою, завдяки чому їжа легше проковтується. Білкова речовина – лізоцим має бактерицидну дію (знезаражує мікроорганізми і швидко загоює пошкоджену слизову оболонку). Слина має …… реакцію (рН = 7,4-8,0). Висока …… слини сприяє нейтралізації кислот, що утворюються в процесі бродіння …… .

У дітей слинні залози сформовані вже в ……, але вид­ілення слини у перші місяці життя ……, вже з 4-6-місячного віку слиновиділення у дітей …….

У дітей 11-12 років виділяється під час їжі за добу ……  мл слини. У проміжки між прийманням їжі – 400-600 мл, ця величина відносно стала в однієї й тієї самої дитини і неоднакова у різних дітей.

Продовжити думку:

До виконавчих органів належать ті, що входять до складу травного каналу, та травні залози, що виділяють свої секрети до його порожнини. Основними функціями виконавчих органів є:

Моторна –

Секреторна –

Функція 

 

Користуючись навчальними посібниками, заповнити таблицю: Таблиця 1

Органи травлення

Особливості будови

Які зміни відбуваються з їжею

Які ферменти беруть участь

Вікові зміни

 

 

 

 

 

 

 

                                

 Ферменти травної системи і фізіологічні показники системи травлення.   заповнити таблиці:Таблиця 2

Ферменти травної системи та їх дія на поживні речовини їжі

 

Травний сік

ферменти

Оптимальне pH середовище

Поживна речовина їжі

Продукти гідролізу

Слина

 

 

 

 

Шлунковий сік

 

 

 

 

Сік 12-палої кишки

 

 

 

 

Сік тонких кишок

 

 

 

 

Сік товстого кишечнику

 

 

 

 

Таблиця 3

Фізіологічні показники системи травлення

 

Фізіологічні показники

Нормативна величина

Вікові особливості

Найбільш оптимальна температура для біологічної дії травних ферментів, 0С

 

 

Тривалість затримки їжі в ротовій порожнині, с

 

 

Щільний (сухий) залишок слини, %

 

 

Виділення слини за добу, л

 

 

рН слини

 

 

Виділення шлункового соку за добу, л

 

 

рН шлункового соку

 

 

Виділення соку підшлункової залози за добу, л

 

 

рН соку підшлункової залози

 

 

Виділення жовчі печінкою за добу, л

 

 

рН жовчі

 

 

 

Зробити висновок: ______________________________________________

 

 

▲ Дати відповідь на ситуаційні запитання та задачі: 1. У травному тракті поживні речовини їжі піддаються дії різноманітних чинників. В чому полягає вплив травного тракту на їжу? Вкажіть на значення екскреторної й інкреторної функції шлунка та кишечнику для організму.

2. Які чинник впливають на кількість слини, що виділяється під час їжі?

3. У деяких учнів спостерігається потемніння зубів, особливо шийки тих зубів, які розташовані біля вивідних слинних протоків. Що це за явище? Вкажіть на причини виникнення і заходи попередження цього явища.

4. Важливим компонентом їжі є баластні речовини. Вкажіть на біологічну роль і значення цих речовин для організму людини.

5. Дати фізіологічне обґрунтування приказки: “Сніданок треба з’їсти самому, обід розділити з другом, а вечерю віддати ворогу»

Контрольні запитання:

1. Біологічне значення травлення.

2. Фактори фізичного, хімічного і біологічного впливу на їжу в травному тракті. Типи травлення.

3. Система органів травлення. Травлення в ротовій порожнині.

4. Регуляція слиновиділення.

5. Ковтання і просування їжі стравоходом.

6. Травлення в порожнині шлунка.

7. Травлення в кишечнику.

8. Всмоктування у травному каналі.

9. Інфекційні захворювання органів травної системи та заходи їхньої профілактики.

10. Вікові особливості органів травлення.

11. Відчуття голоду, насичення й апетиту. Вплив м’язової роботи на функціонування органів травлення.

Література:  

  Основна:

1.Тарасюк В.С.Ріст і розвиток людини.-К.:Здоровя,2002.

 2.Тарасюк В.С.Ріст і розвиток людини.-К.:Медицина,2008.              Додаткова:

1.Анатомія та фізіологія з патологією /за ред.. ФедонюкаЯ.І., БіликаЛ.С.,МикулиН.Х.-Тернопіль:Укрмедкнига,2002-680с.

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Викладач ЄрофєєваВ.В. Навчальна дисципліна: «Ріст і розвиток людини». Тема практичного заняття№5 «Розвиток ендокринної системи.» Група 3А с/с. Дата:28.09.21. Тема 5. Розвиток ендокринної системи.

17.11.2021 Хірургія 3А л/с Тема практичного заняття№12: «Оперативна хірургічна техніка»

Єрофєєва В.В. Предмет Хірургія Група 3А л/с Тема практичного заняття№11: «Ускладнення гемотрансфузій. » Дата: 11.11.21.